מכתב 184










תרגמה מיידיש ביאנקה רודיך (29.12.2010):


מוצאי שבת חנוכה, 20/12/1930
יקיריי, כינה, פניה, ארקה, - שלום!
אתמול, יום שישי, קיבלתי את מכתבכם הראשון מארץ ישראל אשר נשלח מתל-אביב. כחצי שעה אחר כך, קיבלתי מברק מזליה, המודיע שעבר את הבחינה. תארו לעצמכם מה גדולה הייתה שמחתי עם קבלת שתי הבשורות האלה. כאילו בני משפחתי הקטנה, המצוצמת, הפזורים במרחקים, דאגו בו-זמנית, שאקבל בערב שבת-חנוכה, לפנות ערב, גם מברק משמח וגם מכתב כל כך מהנה מכם, יקיריי. אירוע נפלא של אושר בשבילי. במקרה, בהתחלת השבוע, באיזה ערב, פתחתי את המגירה של פניה, ולידי הגיע השיר של פניה על כך שלראשונה הדליקה נר של חנוכה בארץ ישראל אבל ללא הבְּרָכָה של אבא. השיר הודפס לפני שנתיים במוסף של העיתון "דבר". מלות השיר הצטלצלו בליבי כמו נבואה: הנה אני לבד בביתי הנושן, מסביבי כל כלי הבית הטובים, המוכרים, הישנים. השעה היא 10:00 בערב, זה כבר לילה שני של חנוכה ואני טרם הדלקתי נר. אין רצון להדליק... "בשביל מי? בשביל מה?" הייתי מרוצה שעסקתי בערבי חנוכה בהעברת הרצאות. חזרתי אחרי שעה 9:00 הביתה, הרתחתי לי כוס חלב, בישלתי לי ביצים, גמרתי לאכול את ארוחת הערב, ולישון. לעומת זאת היה לי שבת חנוכה שמח, הודות למכתבכם "המחייה" ומברקו של זליה. כאלה הם חיי אדם, שרשרת שזורה של תלאות ושמחות. בעיירה ממש מקנאים בי. כותב לי אחי, זאב, בין ביתר: "אחי האהוב, פעלת נכון מאוד ששלחת לארץ ישראל את שתי בנותיך וחתנך. הם כבר יפנו דרך גם בשבילך. אתה תוכל להגיע לארצנו ושם כבר לא תהיה גלמוד." גם אני חשבתי להתפטר ממשרתי אחרי החתונה של פניה, לצאת לגמלאות, לעבור לארץ ישראל, לבלות שם את שנותיי הנותרות. אבל בשבילי זה לא יותר מפנטזיה אשר אינה ניתנת להגשמה בנקל. לגביך, אחי היקר, זו עובדה, פשוט לבצע...
את רואה, חינה, חשדו באחי ובהניה שהם רוצים לשדך אותי עם רגינה. אבל גם הם הבינו שזה מרוחק מהמציאות. אבל את עניין הפוטוגרפיה את, חינה, הערכת נכון. חיים לב היה בשצ'צ'ין בשבוע שעבר. הוא הביא את הצילום במעטפה גדולה. בתחתיתה מצאתי מכתב של אחי אשר נכתב עוד לפני ראש השנה, כי הוא חיכה להזדמנות.
משמרל כבר קיבלתי תשובה למכתבי. כתבתי להם מיד לאחר שהגיע המברק שלכם. מכתבו מאוד לבבי והוא מביע את רצונו הכן, שנעשה הכרות איתו ועם משפחתו. מה דעתכם? זה יקרה אולי פעם "כְּשֶיַרְחִיב", כשאצליח לפרוע את כל החובות והזמן יהיה מתאים. אז אסע לפינסק (זו נסיעה לא פשוטה!) ואכיר את המחותנים שלי. גם מזלדין קיבלתי מכתב תשובה ובו בקשה: כשאגיע לביאליסטוק, לא אחרת, שאתארח אצלם. כמובן, אעשה כך. השאלה היא רק איך אני יכול לנסוע כעת לביאליסטוק, הרי קשה לעזוב את הבית ולנסוע להתארח. זלדין גם צירף מכתב ארוך עבור אחותו של ארקה, לבן-נר בתל-אביב ושם גם יש מכתב עבורכם. המכתב כתוב על אותו דף נייר ולכן איני יכול לשלוח אותו לגבת. אני שולח לתל-אביב ואתם כבר תשיגו אותו שם. זלדין אינו יודע את כתבתו של בן-נר לכן הוא שלח אלי וביקש להעביר הלאה וצירף גם בול. אשתדל לכתוב לו בקרוב, להעביר לו את הכתובות בת-אביב ובגבת. הפסקתי לעת עתה לשלם חובות. התחלתי לחסוך כסף בשביל זליה. אני מקווה לשלוח לו ב29/12 300 זלוטה. הוא יקבל את זה בתחילת ינואר. כשנתתם לו את ה-100 זל', היו לא 225 זל' אשר יספיקו לו ודאי לדצמבר. קויפמן סיפר לי שבנו סליה חלה בדלקת בקיבה. הוא השני אחרי בלך, אשר גם הוא סובל מאותה מחלה. הם כולם חזרו הביתה לחופשת החורף. תודה לאל שזליה שלנו מחזיק מעמד. קויפמן אומר לי: "בנוגע לבנק תהיה שקט, הוא [זליה] שקול. הוא "מֶנטש", בן אדם במלוא מובן המילה. שיהיה בריא, הוא יודע איך להתנהג". ("אלוהים אדירים, מאין הוא מכיר אותו?!" זכרו מי אמר זאת!). בנו של שומקה מתחתן מחר עם נערה מסובאלד. שייע מצקצק בלשונו ואומר שהיא יפה מאוד ושלא מגיע לו כזאת. ריינקובסקי שולח אווזים לפרוסיה. גיסו, חתנו של שומקה מגרודנו הוא הסוכן שלנו. הוא כבר הפסיד את כל דמי הנדוניה שלו.
ה"איש המכובד" הזה הוביל אווזים לפרוסיה. בדרך נחנקו 70 אווזים בתוך המשאית. ה"בחורצ'יק" הזה שחט את 70 הפגרים והוביל אותם לביאליסטוק ושם מכר אותם למסעדות יהודיות. כאשר "השוחט החדש" (חתנו של שומקה מגרודנו) הגיע לאוגוסטוב נודע העניין לריינקובסקי. הוא טילפן מיד לביאליסטוק והורה למסעדות לא להשתמש בבשר הזה כי הוא "נבֵלָה". התחילה שם מהומה, גם בנוגע לכלים העלו דיינים שאלות כשהכריזו עליהם "טריפה".
ארוחות הצהריים של שבת אצל רייזל טובות מאוד. היא מקבלת 70 זלוטה בשבוע על שבע ארוחות צהריים. ביום ה' נתתי לה 20 זל' וזה כלל גם את ארוחת הערב של אמש. היא קונה עבורי חמאה וביצים בזול. היא גם החזירה לי 9 ביצים. את התנור מסיק ברל כל ערב. חם בבית. ביום שישי אני מחמם כמו ב"חמאם". בערב, בשעה 9:00, אני מתפשט כביום היוולדי, במחילה, ואני עושה את מה שעשתה הגיבורה הראשית ברומאן "וורשה" של שלום אַש. האֵם ביום שישי (אתם זוכרים?). אחרי כן, אבל ללא חלוק, ישר תחת הכסת. מה אגיד לכם, מחייה נפשות! את הגיגית הרטבתי שלא תתייבש והורדתי אותה למרתף. בבית חם, הכל בסדר גמור. רק החתולה נעלמה. כבר 5 ימים והיא איננה. כנראה עברה לעולם אחר. אחכה עוד מספר ימים ואחר כך אזמין מה"חברה" שיביאו לי חתול חדש. אז הם ודאי יתחילו לשאול אם גדולה או בינונית וכו.
ביום הראשון של חנוכה ערכנו בבית הספר חגיגה לילדים. לצעיר ביותר של רוזנפלד הכנתי נאום בעברית. הוא ודאי יהיה בעתיד חלוץ טוב, יותר טוב מאחיו. גם יתר המורים הכינו יפה את תלמידיהם. את הילד של ליברמן הכנתי לדקלם את השיר של פרוּג "לנקמה", את הילד של מישק ובסקי לימדתי לדקלם בעברית "הסביבון" של שלום עליכם. הוא ביצע את זה בהצלחה כזאת שאפילו הדיין צחק.
זליקובסקי ביקש ממני לשאול אותך פניה אם פגשת את קצפרבסקי, הדוד של בתו החורגת, ומה הוא אמר. חינקה של רייזל תחזור רק ביום שני בערב. היא מתארחת שם למשך שלושה שבועות. הם קיבלו משמרל 125 דולר שישמשו להכנת הנדוניה. מובן שזה לא הכל. אתם יכולים להיות רגועים. לא לדאוג לי, אני משגיח היטב על עצמי.
שייתן אלוהים שאשמע מכם רק חדשות טובות, אבל תכתבו את האמת. מועדון הנשים מארגן הערב נשף ב"פקס". ההכנות קודש לקרן הקיימת, אבל לא מצפים להצלחה גדולה כי הקהל מרושש בגלל ה53 זלוטי. מה ה"צנטרל" דורש ממך ארקה כתבתי כבר במכתבי הקודם. כשתאשר לי שאתה חייב להם אשלח להם.
מכתבים מכם קיבלתי, חוץ מוורשה, מכתב אחד מצ'כיה כתוב על ידי פניה, מכתב אחד מ"אדְרִיאַ" והמכתב שהתקבל אתמול "תל-אביב". הייתי רוצה לדעת איך תסתדרו בגבת, מה עוד קניתם בתל-אביב, האם קניתם גם דברים לזמן מאוחר יותר. כתבי לחינוצ'קה. איני שולח את הטלגרמה. השארתי אותה בבית. אני אאחר לדואר – היום יום ראשון.
האם פינס רשם לך משקפיים לשמור על העיניים מפני שמש ומפני אבק.
על אודותי אני כותב שוב, תהיו רגועים. המשפחה של רייזלה היא עבורי משענת מוראלית ומגן של ביתיות.
אני מנשק אתכם יקיריי, תהיו בריאים ועליזים וכתבו מכתבים טובים.
שלכם פאפא [אבא]
ד"ש מרייזלה ובני ביתה. הם שמחו ממה שכותבת חינוצ'קה על שלמה. 


תוספת - השיר "חֲנֻכָּה" מתוך "דבר" 7.12.1928:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתבו כאן את התרגום שלכם. אם יש תיקון לתרגום אחר, או תוספת - אנא ציינו זאת. כל תרגום והערה עוברים אישור ולא יופיעו מיידית. תודה על עזרתכם!