מכתב 106






תורגם מיידיש ע"י מאיר אבני (27.1.2011):
יום שישי, 2.11.1934
יקיריי חינה, פניה, ארקה, שלום וברכה.
את מכתביכם מ 17.10 (עין - חרוד, גבת) קבלתי היום, לפי שעה אני הרי לבד. את מכתביכם קראתי אל מול פני תמונתה של אמא ועיני זלגו דמעות, דמעות מרב אושר ועוד משהו... הלב מלא על גדותיו ודמעות. ועמוק הצער שאמא לא זכתה אף היא לאושר הזה, ואפשר שנשמתה של אמא כמלאך הטוב ליוותה אותנו באשרנו.
אלוהים שלח לי ערב פסח מתנה גדולה עליה חלמתי ולא העזתי להגיד. הגיע השבת-הגדול יום הולדתך פניטשקה, ואיתו הבשורה שאת פניטשקה ילדת בן.
מכתבבך פניטשקה הגיע אלי ביום הזכרון למותה של אמא. אף מכתבך חינוטשקה מתל אביב הגיעתני עם פריסת שלום מאשר, כל זה קורה בלעדי ואני כה רוצה להיות עמכם בימים האלה. התבקש לי לעמוד אתכם מתחת לחופה שלך ושל אשר. כנראה שכך פסק גורלי. לא חויתי רגע זה אצל פאניה, אפשר ואזכה לחוות רגע כזה אצל זליה. זו חויה נהדרת. אך זה אינו הכל. בחתונתה של פניה לא נוכחתי ובכל זאת אני זוכה כל הזמן לרב נחת ממנה. והוא העיקר. אותו הדבר אני מצפה מחינטשקה. נחת יש לי מחייכם המשפחתיים המאושרים. אשר וארקה דומים אחד לשני ,כך אומרים. למשל עטיע זילבר ועוד אחרים, מדמיון כזה אנו ודאי מרוצים.
את התמונה שלחתי תחילה לזליה והשבוע קבלתי אותה חזרה. ושלחתי אותה אמש לשיינקה בקנישין, היא תשמח בה מאוד. בכל מכתב היא מברכת אתכם ומאחלת כל טוב. את המכתבים הנני מעביר ישירות לזליה.
ביום שישי שעבר הייתם כולכם יחד עם אשר ואני משער את השמחה שהשתררה. ארקה ניגן על המנדולינה "
גרינינקע ביימעלעך"? הביאו את גרשונלה לחדר והוא הביט "בפנים החדשות." לדודו, אני מקווה שלא נבהל, ומן הבהלה ודאי פרץ בבכי, האם לא ניחשתי?
פניטשקה אני מבקש שתהיה לך סבלנות בחינוכו של גרשונלה "אל תהי דחקת את השעה" הוא עוד לא יושב הילד? תהיי בטוחה בעזרת השם עוד ישב כמו גדול. ולא רק זה הוא גם יעמוד וירוץ מהר יותר ממך ומארקה גם יחד. הכל בזמנו.
אני מתאר לעצמי את נשיקותיכם המוצצות דמו, הייתי נמנע מלעשות זאת כך. שלמה חלופפציק סיפר לי שביקר כאן עובדיה יוסלוביץ מכפר סבא, הוא רצה להפגש אתי אך לא מצא את הבית, הוא נשאר כאן שלשה שבועות ויוסילביטש יביא אותו אלי.. עכשיו כבר אמת שחנה סטרוביצקי תסע לארץ ישראל. היא נוסעת לפתח תקוה. לא נפרדתי ממנה. זו פעם שניה שאינני נפרד ממנה ולא מוסר פריסת שלום. אם תפגשו אותה אל תבואו בטענות אליה. אופן כללי היא אינה אדם סימפטי.
רבים נוסעים עתה לארץ ישראל. עומדים לנסוע בקרוב 40 משפחות עשירות. כשפנו לסטרוסטה בענין הפספורטים, הוא אחז ראשו בצער: מה כל כך רבים נוסעים. עם מי אשאר?
דברים אלה היה דווקא נעים לשמוע יען כי קודם היו קוראים בכל הזדמנות: יהודים לפלסטינה. הבעיה של גרודנה לא ננטשה, היא נדחתה בלבד. בשנת הלימודים הבאה נראה. אני בעד גרודנה. בכל מקרה, צעד כזה אין לעשות בחפזה.
נו, היו ברוכים, בריאים, מאושרים ושמחים אני מנשק אתכם עם גרשונלה
אביכם וסבכם
מסרו פריסות שלום לבבית לחינוטשקה ואשר
ומזל טוב למשפ. חפץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתבו כאן את התרגום שלכם. אם יש תיקון לתרגום אחר, או תוספת - אנא ציינו זאת. כל תרגום והערה עוברים אישור ולא יופיעו מיידית. תודה על עזרתכם!